Hvornår er en online psykolog det rette valg for dig?

af | jun 28, 2019 | Psykoterapi

Som i kunne læse med på bloggen i sidste uge, så er har jeg mange års erfaring med online psykologhjælp og fungerer selv som online psykolog. Jeg mødes med nogen klienter gennem videomøder. Jeg har dog ingen erfaring med chatbaseret terapi, men jeg kan høre, at det vinder mere frem.

Forskellen på videobaseret terapi og chatbaseret terapi:

  • Ved video samtaler mødes vi over en sikker videoforbindelse. Jeg kan se dig og du kan se mig. Det eneste du har brug for er din computer, tablet eller telefon. Jeg anbefaler computer, når det er muligt, da skærmbilledet er større.
  • Ved chatbaseret terapi skriver du og psykologen sammen over en sikker forbindelse. Det minder om at skrive sms. Psykologen kan ikke se eller høre dig. Du kan ikke se eller høre psykologen. Så vidt jeg har kunne læse mig til, så er det særligt strukturerede terapiformer, som f.eks. kognitiv terapi, der viser effekt med denne form for terapi.

Jeg fortrækker videobaseret terapi, hvor jeg kan se dig og høre din stemme, da både stemmeleje, ansigtsmimik og kropssprog er en vigtig del af vores kommunikation.

Og i hvilke situationer kan du så med fordel overveje at kontakte en psykolog, som arbejder online?

Situationer som taler for at overveje en online psykolog:

  • Du bor afsides og ikke i nærheden af en psykolog.
  • Du bor ikke i nærheden af den psykolog, som du ønsker at benytte.
  • Du fortrækker at tilgå behandling fra dit hjems trygge rammer.
  • Du har en stabil internetforbindelse samt et rum, hvor du kan være privat og tale uforstyrret.
  • Du er begrænset af fysisk sygdom / handicap eller lider af agorafobi / socialfobi og finder det svært at forlade dit hjem.

Situationer som taler imod at benytte en online psykolog:

  • Svær psykisk sygdom hvor du har gavn af at blive fulgt tæt af din behandler.
  • Hvis du er akut selvmordstruet, svært depressiv eller psykotisk. Det kan være en udfordring for psykologen at reagere hurtigt og direkte på en krisesituation.
  • Du har ikke en stabil internetforbindelse.
  • Du har ikke mulighed for at tale uforstyrret i et privat rum.
  • Det er forskelligt, hvor meget vi anvender kropssprog til at kommunikere og hvor nødvendigt det er for os at kunne aflæse den andens kropssprog for at kommunikere. Som nævnt så fortrækker jeg videobaseret samtaler fremfor chat, da den nonverbale kommunikation er vigtig for mig. Derfor er det vigtigt, at du overvejer, om det er tilstrækkeligt for dig, kun at se mig fra brystkassen og op, når vi sidder overfor hinanden. Når jeg mødes med klienter over video, så kan jeg se overkroppen og ansigtet. Dvs. jeg kan se ansigtsmimik, vejrtrækning samt gestikuleren med arme og hænder.
  • Nogen klienter fortrækker kontor miljøet, hvor det er dér, behandlingen foregår. Hvis du fortrækker at komme ud af dit eget “rum” og møde på psykologens kontor, så er online terapi ikke det optimale for dig.

Hvad bør du være opmærksom på, når du overvejer at anvende en online psykolog?

  • For at sikre din fortrolighed anvender psykologen en GDPR sikker internet platform til behandlingen. Men du bør alligevel sikre dig det ved at spørge psykologen, hvis ikke det fremgår at vedkommendes hjemmesiden.

Afsluttende bemærkninger

Når jeg får henvendelser fra folk angående online behandling bruges første samtale bl.a. på, at jeg vurderer om online behandling er det rette for dig. Hvis jeg vurderer, at det ikke er den bedste behandling for dig, så vil jeg komme med anbefalinger til, hvad der kan være den rette behandling for dig.

Jeg håber ikke, at du er blevet afskrækket i forhold til at overveje en online psykolog, da det bestemt er min erfaring, at online psykologhjælp kan være hjælpsomt for mange.

Det er dog væsentligt at overveje om din aktuelle situation også er optimal for behandling online fra eget hjem. Hvis den er, så kan jeg kun opmuntre dig til at undersøge mulighederne nærmere.

– Pas godt på dig selv –

signatur