7 tydelige tegn på stress, som du bør kende

af | jun 7, 2019 | Stress

Hører du også til en af dem, der umiddelbart ikke lægger mærke til tegn på stress?

Du ved, at du ikke har været på toppen i et stykke tid, men tænker “ah…det går snart over”? Hvis du nikker lige nu, så er du bestemt ikke alene. Jeg kender det. Mange jeg kender har været i den situation. Ofte uden konsekvenser, – men ikke altid – desværre.

Det er utrolig let at overhører advarelsesignalerne på stress. Det kan derfor blive svært at bremse eller forebygge stress i dens udvikling.

Jeg vil derfor fortælle dig om 7 tydelige tegn på stress, som du bør kende. Jeg vil også fortælle dig,  hvorfor de er et problem for dig. De bør fungerer som en advarelselampe, som får dig til at bremse op og spørge dig selv: “er jeg ok til at fortsætte?”

Hvis jeg kan hjælpe dig med at forebygge stress, så du ikke lander i stolen foran mig og har brug for min hjælp til at rejse dig, når stress først er sat ind, så er det en sejr for os begge. Ikke at jeg ikke gerne vil hjælpe dig – det må du ikke tro – du er altid velkommen, men tænk hvis vi kan bremse stress i dens udvikling, inden den udvikler sig og sætter sig fast?

Hvorfor er jeg passioneret omkring forebyggelse af stress?

Det er jeg, fordi jeg selv har været stresset. Jeg ved, hvor svært det er at rejse sig igen. Jeg ved også, at det kan lade sig gøre. For mig var det en lang rejse. Hvis jeg kan hjælpe med til at din rejse blive kortere, så gør jeg gerne det.

Her er grunden til, at jeg anbefale dig at forebygge stress

Langvarig stress er farligt for både dit fysiske og psykiske helbred. Der er påvist tydelig forbindelse imellem oplevet langvarig stress og forekomsten af diabetes, åreforkalkning og forhøjet blodtryk. Med andre ord så har langvarig stress stor indflydelse på dit velbefindende og helbred.

Mange ved ikke selv, at det er stress, som de har, før det er for sent. Det viste jeg til dels heller ikke. Og når jeg tænkte over, at jeg nok var stresset, så faldt jeg dengang i “tankefælden” om, at det snart går over – på magisk vis, uden jeg behøvede at gøre noget. Men mere om tankefælder senere. Lad os, for nu, holde os til de 7 tegn på stress, som jeg vil fremhæve.

7 vigtige tegn på stress, som du bør kende

Søvnproblemer

Søvnproblemer er et klassisk tegn på stress og viser sig på forskellig vis:

  • Du sover ualmindelig meget.
  • Du har svært ved at sove igennem.
  • Du falder bare ikke i søvn! Selv efter at du har talt 100 får, som er sprunget over hækken, så er du stadig lysvågen.  Dette skyldes ofte, at selv om kroppen er træt og trænger til hvile, så er hovedet stadig aktiv. Det er lidt ligesom, hvis du går inde i et stort lagerrum og bare ikke kan finde slukknappen. Lyset bliver bare ved med at lyse og du går rund og rundt. Lyder det bekendt?

Hvorfor er det så et problem, at du ikke kan sove? Kortvarige søvnproblemer er ingen skade til. Det er “bare” enormt ubehagelig. Men når søvnproblemerne bliver mere langvarige, så er du i risiko for at lave fejl på arbejde, i trafikken og andre steder pga. at din opmærksomhed er nedsat.

Du spiser nok også mere sødt for at holde energien oppe, så det er ikke utænkeligt, at du også tager på.

Du er træt og uoplagt

Du føler dig altid træt og uoplagt! Uanset hvor meget du hviler dig. Og så selv om du ikke hører til dem, der bruger natten på at tælle får og lede efter slukknappen. Hvis du derimod gør, så giver det sig selv, at du er træt.

Bottom-line er, at når du er stresset, så kan du ikke “sove” dig fra det, hvis du fortsat kører i for højt et tempo i hverdagen. Du vil fortsat føle dig træt og uoplagt.

Hvorfor er det så et problem? Det er et problem at din krop og sind er slidt og trænger til HVILE.

Når du er stresset, så kører du ofte på de høje navler.

Du er mere hektisk. Du har svært ved at udskyde behov og bliver lettere irriteret og vred. Du overser lettere ting. f.eks. på dit arbejde. Du overser måske detaljer eller du mister overblikket for helheden. 

Hvorfor er det et problem, spørger du så? Uha… når du kører på de høje navler, så er risikoen for at du mister “grebet” om nuet stor. Jeg vil skyde på, at du, mens du arbejder på én ting allerede er videre til det næste. Du laver flere fejl end sædvanligt, glemmer oftere aftaler osv. Du er nok heller ikke så nærværende, hvilket dine medmennesker savner. De savner dig!

Appetitten er påvirket og du har et øget forbrug af stimulanser.

Du har mindre eller mere appetit og ryger flere smøger, drikker mere kaffe eller alkohol.

Dette er et problem, da du ikke har brug for at blive yderligere speedet. Dit nervesystem kører i forvejen i højt gear. Du ønsker at geare ned og ikke op! Jeg arbejder lige nu på en guide til 4 ugers stress “detox”, hvor dette punkt indgår. Den udgives inden længe på hjemmesiden til download.

Du trækker sig socialt

Den her er også vigtig – for når du er meget stresset – så kan du (for at være helt ærlig) få en oplevelse af, at du bare ikke gider andre mennesker. Uanset hvor meget du elsker dem (eller ej). De skal bare lade dig være i fred og lade være med at kræve noget af dig. Kræve noget som helst! Du er nemlig brugt op. Der er ikke mere at komme efter, – før du har gearet ned og kan give igen.

Det er et problem, fordi du har brug for dine nærmeste og de har brug for dig. Det er et alment menneskeligt behov, som vi alle har. Du har brug for dem, – til at dele hverdagen med samt livets op og ned ture, til at være noget for og du har brug for at opleve dig elsket og accepteret.

Du trækker dig (nogen gange ubevidst) for at undgå nogen som helst former for krav, men din tilbagetrækning betyder også, at dem som kender dig bedst ikke kan hjælpe dig og at du mister kontakten med dét, som også er almen menneskeligt for dig.

Det er et skråplan, som er helt forståeligt – set i et stress perspektiv. Derfor skal du også tage det alvorligt, hvis du oplever at trække dig mere fra det sociale, end hvad der er vanligt for dig. Social tilbagetrækning kan være et tydeligt tegn på stress.

Du får angst eller er følelseskold

Har du mon bemærket, at det ikke rører dig så meget, når dem omkring dig er kede af det, vrede eller prøver at skændes eller diskutere med dig? Måske du ikke er helt så skamful, som normalt, hvis du kommer til at såre nogen (uden du ønsker det selvfølgelig).

Det er ikke ualmindeligt, at når man er stresset, at man også bliver mere følelseskold. Det er en måde (ubevidst) at lægge aftand til besværlige følelser, som du ikke kan rumme lige nu.

Eller oplever du mon, at hjertet lige pludseligt banker hurtigere, springer slag over eller at du ikke kan trække vejret dybt? Oplever du, at du ryster på hænderne og har tankemylder? I så fald har du angst som er en almindelig følgesvend til stress. De er bare ikke nogen særlige hyggelige fætre de to – især ikke når de kommer på besøg sammen.

At opleve angst er et problem, fordi angst meget ofte er selvforstærkende. Hvis du først én dag har oplevet en kraftig opstigen af angst eller et panikangst anfald, så er det almindeligt for dit nervesystem at være på udkig efter yderligere “farer”. Angst er en reaktion på en forventet trussel eller farer. Der er dog oftest ingen farer eller trusler og det vil derfor være falsk alarm, som dit nervesystem reagerer på. Du er her i risiko for at udvikle angst for at få angst.

Du falder i en eller flere tankefælder

En tankefælde er, når vi (bevidst / ubevidst) overbeviser os selv om ikke at handle på noget, som vil være godt for os eller bremser os i at leve det liv, som vi ønsker og som er muligt for os. Hvem har ikke prøvet at falde i en tankefælde? Det gør vi alle – hele tiden.

En tankefælde kan være svær at spotte for en selv. Et tydeligt tegn på stress er , når du selv har svært ved at erkende, at du har brug for hjælp. Tankefælden som du bliver fanget i lyder måske sådan her: ” jeg har ikke brug for hjælp, det er ikke så galt, det skal nok gå, jeg kan godt selv, jeg skal bare lige…”.

Denne form for tankefælder er et problem, da du får svært ved selv at trække stikket og tage en time-out. Jeg bliver nogen gange glad, når jeg møder klienter, hvor chefen på deres arbejde har trukket stikket for dem. For de har ikke selv kunne gøre det og hvis chefen ikke trak stikket, så ville de have kørt den helt ud til, hvor de ville få et stress sammenbrud.

Jeg håber, at denne artikel har været til hjælp for dig til at skabe opmærksomhed omkring at forebygge stress.

– Pas godt på dig selv –

signatur